Vijenac 717 - 718

Ples

22. festival plesa i neverbalnoga kazališta, Svetvinčenat, 23–25. srpnja

Glasom na ritmički žrvanj

Piše Ivana Slunjski

 

Uprizoriti Boléro Mauricea Ravela, gotovo jednako kao Posvećenje proljeća Igora Stravinskog, od 1961. kad je djelo popularizirao Maurice Béjart, koje je uostalom i praizvedeno kao scensko u koreografiji Bronislave Nižinske, stanovit je koreografski izazov i dokazivanje umijeća, često i kamičak o koji se mnogi plesni autori u svojemu usponu poskliznu. No ne i španjolski umjetnik Jesús Rubio Gamo. Njegov Gran Bolero u iznimnoj interpretaciji dvanaestero plesača posljednje festivalske večeri u svetvinčenatskome kaštelu Grimani nedvojbeno će se u sjećanje urezati kao antologijska izvedba, zasjenjujući pritom ostatak ovogodišnjega programa. „Partituru bez glazbe“, kako je Boléro nazvao sam Ravel, odlikuje ponavljanje iste glazbene misli u ostinatnom ritmu.


Gran Bolero
u interpretaciji dvanaestero plesača urezat će se kao antologijska izvedba ovogodišnjeg festivala / Izvor PRESS FESTIVALA

Ritmički izražajna, skladba je zarobljena u petlji, nema promjene tempa, razvoja ni vrhunca, ali postupno se povećava broj glazbala i pojačava zvuk. Ustrajni ritam podvrgava dvije melodije u međusobnu nadigravanju ne dopuštajući im da se oslobode te se akumulira napetost koja se usprkos krešendu ne razrješuje, odnosno melodija je na samome kraju samljevena ritmičkim žrvnjem. I Rubio Gamo vodi se preciznom i čvrstom koreografskom strukturom, koja ipak ne ostaje zatočena u tenziji kao kod Ravela. S umnažanjem sekvencija i odnosa plesača, što je podudarno Ravelovu zgušnjavanju skladbe orkestracijom, dolazi do izboja energije da bi u finalu uređeno i kontrolirano grupiranje tijela u prostoru svom žestinom eksplodiralo. Gran Bolero započinje jednoobraznim štektavim metalnim tonom u trajanju gotovo dvije minute, kojem se, pomaljajući se iz mraka, mirno izlaže solist Alberto Alonso, ostajući još dugo nakon utihnuća prodorna zvuka u središtu scene kao radijalnu dosegu njegova eha. Uz udarni ritam potom na pozornicu ulazi plesačica Clara Pampyn kružeći oko Alonsa, malo poslije i Natalia Fernandes, označavajući dvije melodije koje se nadmeću, ali i predstavljajući se kao suparnice, a dalje im se u kružnome kretanju pridružuju ostali plesači. Tim prizorom najavljene su dvije zamisli koje će se tijekom predstave razrađivati: odnos mehanizacije prema čovjeku i odnos pojedinca i kolektiva. Mehanizacija se lako može promatrati i na planu digitalnih tehnologija kao transformativnom učinku kapitalističkih sustava. Ravnomjerno kruženje signira kompozicijsku petlju, pri čemu se jednostavan hod kao i pozadinski udari značenjski protežu prema jednoličnosti automatizirane proizvodnje.

U opreci prema mehanizacijskoj liniji koja odgovara Ravelovu dekontekstualiziranju početne zvučne slike neumoljivim ostinatom i strukturom bez uresa, krug i solist u njegovu središtu kao očitu inicijacijskome mjestu pridaju ritualnu dimenziju afirmirajući obnovljivost, cjelokupnost, bezvremenost. Osamljeno tijelo podložno je mehaničkoj sili koja ga troši, a ono joj se opire svojom jakom pozicijom u središtu vrtnje, nagovješćujući slavlje tijelâ u finalu. Relacije pojedinca i kolektiva razvijaju se na razini asimilacije pojedinca u kolektivno tijelo, maticu kojoj se pojedinac podčinjava radi višega cilja – pobjede nad strojem odnosno tehnologijom, potom na razini sloge, zajedništva, energije grupe kao zamašnjaka promjena te masovnosti kao reproduktivne evolucijske poluge u preživljenju raznih kataklizama. Iz tih dviju dominanti kao dalje tematsko proširenje isijava borba erosa i thanatosa puna guste karnalnosti i propadljive tvarnosti.

Iz odsječna ritmična kruženja ansambla dvije spomenute solistice izdvajaju se kratkom plesnom frazom koja se izmjenjuje s plesnom frazom jedne od njih i solista s početka, ponavljajući se iz kruga u krug, kompozicijski se dopunjujući i zbijajući sa sve učestalijim sekvencijama drugih plesača. Sve to događa se samo uz udarni ritam i povremeno dodatno isticanje pljeskom ili udarcima nogu, a melodija Ravelove skladbe u inventivnoj obradi Joséa Pabla Pola rudimentarno se pojavljuje tek kad plesači počinju pokazivati prve znakove iscrpljenosti. Isprva prisutna u dalekoj slutnji, polagano izrastajući u prepoznatljiv zvučni trag, glazbena sintaksa opetuje kumulativni koreografski sklop, i sam prvotno potaknut skladbom, dodajući čitavoj strukturi još jednu repetitivnu omču.

Izlaz iz takve zadanosti pokazuje se u trenutku nadilaženja iscrpljenosti tijela, lelujanjem u nekoj vrsti hipnotičke omamljenosti. Užareni, ljepljivi, plesači odbacuju komad po komad odjeće, grabe za najbližim tijelom. Vidljivi ritualni elementi – podjela u dvije skupine, izabiranje pojedinaca za sudjelovanje u činu preobrazbe, njihovo uzdizanje, krug kao mjesto moći, prepuštanje nepoznatomu, sljepljivanje tijela u simuliranu koitusu – podupiru ekstatičnu opijenost mase. Tamo gdje Ravelova partitura zastaje, ona Rubija Gama nastavlja: na rubu proscenija pogleda uperena u publiku dvanaest fizički raznolikih i moćnih tijela prkosno pjeva Ravela. Uz prethodno navedene, to su Eva Alonso, Albert Barros, Agnès Balfegó, María Hernando, Joel Mesa, Iván Montardit, Carlos Peñalver, Jose Ruiz i Paula Tato. Krenuvši od pojedinca, došavši do kolektiva, uz činjenicu da ansambl predstave čini šest katalonskih i šest španjolskih plesača, poruka je jasna.

Od ostalih festivalskih predstava vrijedno je istaknuti, iako je zgurana na začelje i uzgredno dotaknuta, Plesne upute (neće zauvijek biti ovako) Moritza Ostruschnjaka posvećene ritmičkim uzorcima, i to Schuchplattlera, plesa istočnoalpskoga prostora prepoznatljiva po pljeskanju dlanova o dijelove tijela, koji je na osobit i ipak kompleksniji način česta preokupacija i austrijskoga umjetnika Simona Mayera. S mnogo manje kulturnih ili društvenih referencija, Ostruschnjak ostaje unutar plesnoga kanona i mogućnosti prilagodbe pokreta predstavljenu uzorku. Još valja spomenuti solidne izvedbe predstava Skupa Petre Hrašćanec, Spektakl Irme Omerzo u izvedbi članica Studija za suvremeni ples i Revel Revela Roser López Espinosa i Zagrebačkoga plesnog ansambla. Ostalo prepuštam zaboravu.

Vijenac 717 - 718

717 - 718 - 9. rujna 2021. | Arhiva

Klikni za povratak